Ta strona przechowuje informacje przy pomocy plików Cookies

Możecie Państwo dokonać w każdej chwili zmiany ustawień dotyczących cookies. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie

Zapoznaj się z naszą Polityką Plików Cookies

Akceptuję
Akceptuję
linkedin googlep phone mail hours where twit fb download alert login idea3 idea4 sgbikonkaglowna2 sgbglownaikona1 menu_toggler compass arrow-triangle-top arrow-triangle-bottom arrow-light-bottom arrow-light-right close search
Treść Menu ogólne Stopka

Bank Spółdzielczy w Gryficach

Podpis Elektroniczny

Podpis Elektroniczny

Nasz Bank podjął współpracę z KIR S.A. w zakresie wydawania certyfikatów kwalifikowanych i niekwalifikowanych, dla osób prywatnych i przedsiębiorców oraz odnawiania ww. certyfikatów, a także odnawiania certyfikatów wydanych przez centra certyfikacyjne.

Zapraszamy do naszych placówek.

Krótko o Krajowej Izbie Rozliczeniowej

KIR S.A. zajmuje się wydawaniem certyfikatów klucza publicznego od ponad 10 lat. Pierwszymi odbiorcami certyfikatów wydawanych przez Izbę były Banki – Uczestnicy systemów rozliczeniowych prowadzonych przez Izbę.

W marcu 2003 roku na mocy decyzji nr 7/014499/03 Ministra Gospodarki, Izba uzyskała wpis do rejestru kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne. Tym samym Izba jest podmiotem, który może wydawać certyfikaty kwalifikowane, służące do weryfikowania “bezpiecznych podpisów elektronicznych” równoważnych z mocy prawa podpisom własnoręcznym.

Podpis elektroniczny i jego właściwości

Podpis elektroniczny – dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie  powiązane, służą do identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny.

Bezpieczny podpis elektroniczny to podpis elektroniczny, który:

Podpis elektroniczny realizuje następujące funkcje:

Zastosowanie podpisu elektronicznego

Moc prawna”bezpiecznego podpisu elektronicznego”, zrównująca go z podpisem własnoręcznym, pozwala stosować go w coraz to nowych obszarach. Możliwości zastosowania tej technologii do dokumentów elektronicznych są praktycznie nieograniczone. Ponadto wiele aktów prawnych, obok tradycyjnej formy podpisu, pozwala praktycznie wykorzystywać bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy kwalifikowanych certyfikatów.

W chwili obecnej istnieje kilka zastosowań  bezpiecznych podpisów elektronicznych i kwalifikowanych certyfikatów, które funkcjonują w praktyce. Są to między innymi:

Elementy niezbędne do składania bezpiecznego podpisu elektronicznego

  1. Certyfikat kwalifikowany, który wykorzystywany będzie do podpisywania dokumentów elektronicznych, jest wydawany przez kwalifikowane centrum certyfikacji na karcie kryptograficznej. Karta ma wbudowany specjalny procesor . W pamięci karty zapisywane są zaszyfrowane informacje dotyczące użytkownika karty (osoby, która za jej pomocą składa bezpieczny podpis elektroniczny) i ewentualnie właściciela karty (podmiotu, który zakupił kartę z certyfikatem i ma prawo ją unieważnić). Generowanie bezpiecznego podpisu elektronicznego odbywa się w procesorze kryptograficznym karty, poza komputerem, na którym przygotowany został podpisywany dokument elektroniczny.
  2. Czytnik kart kryptograficznych. Niezbędny element pozwalający na połączenia komputera, na którym przygotowany został dokument elektroniczny z procesorem kryptograficznym  karty, na czas składania bezpiecznego podpisu elektronicznego. Czytnik można połączyć przez jeden z powszechnie stosowanych interfejsów: RS232 (tzw. serial), USB lub PCMCIA (w laptopach). Niektóre czytniki wyposażone są np. w klawiatury do bezpiecznego podawania kodu PIN lub czytniki odcisku palca.
  3. Oprogramowanie do obsługi czytnika i karty. Oprogramowanie służące do administrowania kartą kryptograficzną (np. do zmiany kodów PIN, zarządzania certyfikatami zapisanymi na karcie itp.).

Sam proces złożenia podpisu polega na wskazaniu dokumentu do podpisania i postępowaniu zgodnie z zaleceniami aplikacji, która poprosi o włożenie karty do czytnika i podanie kodu PIN, co pozwoli, przy pomocy klucza prywatnego zapisanego na karcie , wygenerować podpis elektroniczny pod wskazanym dokumentem.

Bezpieczny podpis elektroniczny często traktowany jest jako odpowiednik podpisu własnoręcznego. Tymczasem zapewnia on znacznie więcej niż podpis własnoręczny. W przypadku dokumentu papierowego, nawet po jego podpisaniu, możliwe jest dokonanie zmian. Podpis elektroniczny całkowicie wyklucza tego typu manipulacje w dokumentach elektronicznych.

Co ciekawe i co wynika z powyższych wywodów – “nie sprzedajemy podpisów elektronicznych”, a jedynie narzędzia do ich składania. Każdy użytkownik zestawu może przy użyciu swojego klucza prywatnego, zapisanego na karcie kryptograficznej i aplikacji podpisującej, złożyć tyle podpisów elektronicznych ile zechce.

więcej informacji: www.elektronicznypodpis.pl

CLOSE
CLOSE