Szanowny Kliencie,
ostatnie miesiące roku, w związku ze zbliżającym się okresem Świąt są momentem, w którym pojawiają się różnego rodzaju fałszywe sklepy internetowe. Celem takich działań, pod pretekstem sprzedaży produktów (często po bardzo atrakcyjnych cenach), jest np. wyłudzenie danych kart płatniczych.
Szczególnie uwagę powinni Państwo zwrócić na wszelkie informacje związane z niedostępnością danej metody płatności, brakiem szyfrowanego połączenia (SSL) lub błędem certyfikatu SSL, podejrzaną nazwa domeny i niepoprawną polszczyzną.
Oszuści podszywają się również (phishing) pod istniejące, znane sklepy, przyciągając Klientów mocno zaniżonymi cenami oferowanych produktów. Dlatego zawsze należy zwracać uwagę na domenę widoczną w pasku adresu – przestępcy tworzą nazwy, które łudząco przypominają oryginał. Kolejną cechą, która powinna wzbudzić naszą podejrzliwość są komunikaty wyświetlane na stronie sklepu. Chcąc sprawdzić wybrane dane o sklepie, np. kontakt, regulamin, formy płatności, itd. prezentowany jest komunikat: „trwają prace serwisowe, spróbuj ponownie później”. Podejrzane jest również to, że w fałszywym sklepie zazwyczaj mamy tylko jedną opcję płatności – karta płatnicza przez internet. Sklep internetowy powinien oferować kilka metod płatności za zakupiony towar np. za pośrednictwem systemów szybkich płatności m.in. PayU, Dotpay, Przelewy24 oraz opcję płatności przy odbiorze zamówienia.
Jeśli sklep, w którym zdecydowałeś się robić zakupy oferuje tylko jedną metodę płatności, lepiej zrezygnuj z robienia w nim zakupów.
Jeśli jest to opcja płatności kartą – weryfikuj na jakiej stronie wpisujesz jej dane. Ponadto warto zawsze porównywać ceny w kilku sklepach lub korzystać, np. z internetowych porównywarek cen.
W przypadku jakichkolwiek podejrzeń co do autentyczności sklepu/ oferty należy zaniechać zakupów.
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z:
Biuro Cyberbezpieczeństwa
e-mail: soc@sgb.pl
Prosimy zachować szczególną czujność. Obserwujemy nasilone próby kontaktów z klientami naszego Banku i podszywania się pod pracowników Banku.
DZWONIĄCY NIE SĄ PRACOWNIKAMI BANKU!!!
Prosimy nie udostępniać żadnych danych podczas próby kontaktu.
Przypominamy, że pracownicy banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poproszą Cię o podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych wrażliwych, które pozwalają na dokonanie transakcji.
Zachowaj ostrożność. Nigdy nie podawaj przez telefon nadmiarowych informacji oraz szczegółów swoich transakcji, w tym również informacji w jakim banku posiadasz konto!